سمینار مورخ 27 جون
شلیزار شلیزار

از طریق سایت « مشعل » آگاهی حاصل نمودم که به تاریخ 27 جون سمیناری به ابتکار کمیسیون رسانش و فرهنگ نهضت در اتاق پال تدویر میگردد که در آن اشتراک ورزیدم.

سخنران سمینار داکتر حبیب منگل با سخنرانی همه جانبه شان روشنی انداز بر وضع سیاسی کشور، جایگاه و وظایف نهضت و ستراتیژی سیاسی آن شد.

گرداننده گان با فرهنگ عالی و شکیبایی ميزباني سمینار را به عهده گرفتند. در این سمینار به تعداد 170 تن اشتراک ورزیده بودند. یکی از ویژه گی های سمینار در این نهفته بود که  اشخاص و افراد از جناحهای گونه گون و طبعا که با گرایشهای متفاوت اشتراک ورزیده بودند. نهضت فراگیر به گرایشهای گونه گون، اندیشه ها و افکار غیر خودش احترام قایل هست از این روی نشانی و معلومات اجمالی در وابسته گی با برگزاری سمینار از سوی سایتهای

« مشعل » و « پیام نهضت » بیرون داده شد. این خود نشان میدهد که نهضت فراگیر در برابر حتا مخالفان با فراخ نگری میپردازد.

کار سمینار ساعت 8 و نیم شب با صحبت رفیق عظیم لمر مسوول کمیسیون رسانش و فرهنگ شورای اروپایی آغاز یافت  که سپس رفیق حبیب منگل به سخنرانی شان آغاز نموده روی اوضاع سیاسی  و راه حلها و نقش نهضت فراگیر  و سیاستهای آن صحبت ارزنده نمود.

همچنان رفیق حمید مفید ضمن صحبت کوتاه و پر محتوا در پاسخ به افرادی که در تلاش بودند به سمینار روحیۀ تباری، قومی و زبانی ببخشند، روی اهداف و مرام نهضت فراگیر که بر محور انسان و انسان گرایی میچرخند نه بر تبار گرایی و قوم گرایی، تاکید نمود. 

در صحبتهای آزاد داکتر حبیب منگل یادآور شدند که نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان به مثابۀ یک سازمان سیاسی چپ دموکراتیک، مدافع زحمتکشان و ستمدیده گان کشور، سازمان که کتلۀ وسیعی از روشنفکران و رسالتمندان را با خود دارد، در مبارزات سیاسی و اجتماعی در کنار زحمتکشان کشور قرار داشته و برای اعمار یک جامعۀ دموکراتیک عاری از ستم جنسی، ستم اجتماعی، ستم ملی در مبارزه هست.

پرسشهای شماری از رفقا و دوستان گرامی به « تعریف از چپ افغانی »، « مشخصات چپ بودن در اندام نهضت فراگیر»، « چگونه گی ساختار اقتصادی ـ اجتماعی افغانستان »، « موضعگیری نهضت در برابر انتخابات که در پیش رو هست »، « موقف نهضت در برخورد با دین »، « موضعگیری نهضت در  برابر خط دیورند و پشتونستان » تماس میگرفت که از سوی داکتر حبیب منگل با شکیبایی پاسخهای شفاف و  منسجم داده شد. 

از  کمیسیون رسانش و فرهنگ نهضت بخاطر برگزاری این سمینار و دعوت از اشتراک کننده گان هم اندیش و دگر اندیش سپاسگزاری مینمایم.


June 29th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي